معرفی زیر شاخه های رشته تجربی1
هدف تربيت افرادى است که با کمک ساير نيروهاى بهداشتى و درمانى بتوانند در مراکز بهداشتى درمانى روستائى از انتشار بيمارىها جلوگيرى کنند. داوطلب بايد براى سپردن تعهد در روستاها آمادگى داشته باشد. طول دوره تقريباً ۲ تا ۵/۲ سال است. دانشجو بعد از گذراندن واحدهاى درسى و دو دوره کارآموزى در شهر و روستا فارغالتحصيل مىشود. مهمترين وظايف فارغالتحصيلان عبارت است از:
- شناخت کلى انتشار بيمارىهاى واگيردار و غيرواگيردار در منطقه.
- انجام دادن واکسيناسيونهاى مورد نياز جميع گروههاى سني.
- آموزش بهداشت به صورت فردى و گروهي.
- اجراء برنامههاى ايمنسازى منطقه چه از طريق مرکز يا به طور سيار و نظارت بر اينگونه امور.
امکان ادامهٔ تحصيل در دورهٔ کارشناسى ناپيوسته رشتهٔ بهداشت عمومى از طريق آزمون ورودى فراهم است.
______________________________
»»» کاردانى تکنولوژى پرتوشناسى تشخيصى (راديولوژى)
هدف تربيت نيروى انسانى مورد نياز بخشهاى پرتوشناسى تشخيصى در حد کاردانى است. طول متوسط دوره ۲ سال است و دروس بهصورت عملي، نظرى و کارآموزى بيمارستانى و کارآموزى در عرصه ارائه مىشود. دانشجويان لازم است زمينهٔ مساعد در دروس فيزيک، فيزيولوژى و آناتومى و آمادگى کافى جسمى و روحى را براى کار کردن در مراکزى که با اشعه سروکار دارند نيز دارا باشند. توسعهٔ علم پزشکى و نياز روزافزون اين علم به متخصصان پرتوشناس براى تشخيص بيمارىها و کمى تعداد افراد ورزيده و تحصيلکرده در اين فن، اهميت اين دوره را آشکار مىسازد. فارغالتحصيلان مىتواند در بخشهاى پرتوشناسى و راديولوژى بيمارستانها و مراکز درمانى دولتى و يا خصوصى سراسر کشور به عنوان همکار کارشناس خدمت کنند
_______________________________
»»» کاردانى تکنسين اتاق عمل
هدف تربيت نيروى انسانى مورد نياز اطاقهاى عمل جراحى بيمارستانهاى کشور است تا بتواند در مسائل فنى پزشکان جراح را يارى دهند و پرستاران بتوانند به کارهاى محولهٔ خود بپردازند. طول دوره ۲ سال آموزشى است و دروس به صورت عملى و نظرى و کارآموزى است. فارغالتحصيلان اين دوره داراى توانائىهاى زير خواهند بود.
- کمکهاى لازم فنى را در اطاق عمل به جراحان بنمايند.
- وسايل جراحى و استريل را جهت استفاده آماده نمايند.
- ادارهٔ اطاقهاى عمل را به عهده گيرند. لزوم گسترش مراکز بيمارستانى داراى اطاق عمل جراحى و نياز روزافزون به افراد کاردان جهت ادارهٔ اطاقهاى عمل جراحى ضرورت و اهميت اين رشته را مشخص مىکند.
»»»کاردانى دامپزشکى
هدف
تربيت افراد کارآمدى است که با راهنمائى و نظارت علمى دکتر دامپزشک
بتوانند در امر کنترل بيمارىهاى دامي، بيمارىهاى مشترک انسان و دام و
کنترل بهداشتى مواد خوراکى با منشاء دامى به فعاليت بپردازند. طول دوره
حداقل ۲ سال است. در حال حاضر ادامهٔ تحصيل در اين رشته در مقطع کارشناسى
از طريق شرکت در آزمون کاردانى به کارشناسى و يا شرکت مجدد در آزمون سراسرى
در مقطع دکتراى دامپزشکى امکانپذير مىباشد.
مهمترين وظايف فارغالتحصيلان عبارت است از:
همکارى
در پيشگيرى و ريشهکنى بيمارىهاى دامي، بيمارىهاى مشترک انسان و دام.
کنترل بهداشتى مواد خوراکى با منشاء دامى در آزمايشگاهها و کشتارگاهها در
آزمايشگاههاى دانشکدهها، آموزشکدههاى دامپزشکي، سازمان تحقيقاتى
ذىربط، مديريت فنى و ارائهٔ خدمات فنى در حد تکنسين در بخشهاى استانهاى
کشور.
____________________________
»»»» کاردان شيمى و پدافند جنگهاى شيميائي، ميکروبى و هستهاى
هدف
تربيت کاردان براى مقابله با جنگهاى شيميائي، ميکروبى و هستهاى است که
سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و ارگانهاى نظامى به وجود آنها نياز بسيار
دارند. طول دوره ۲ تا ۵/۲ سال است. دروس دوره مشتمل بر دروس عمومي، نظامى
عمومى پايه و تخصصى است. واحدهاى درسى شامل شاخهٔ شيميائي، شاخههاى
ميکروبى و هستهاى مىباشد. برخى دروس اختصاصى شاخهها به شرح زير است:
- در شاخهٔ شيميائى: شيمى عمومي، شيمى تجزيه، بيوشيمي، عوامل شيميائى جنگي، تأثير عوامل شيميائى بر محيط زيست.
- در شاخهٔ ميکروبى: ميکروبيولوژى عمومي، باکترىشناسى رزمي، عمليات خنثىسازي.
- در شاخهٔ هستهاى: فيزيک هستهاي، فيزيک جديد، عوامل هستهاي، حفاظت جمعي.
فارغالتحصيلان
اين دوره مىتوانند با کسب مهارتهاى لازم در زمينهٔ پدافند جنگهاى ش، م،
هـ در سازمانهاى رزمى و ديگر ارگانها و سازمانهاى مرتبط با پدافند
جنگهاى ش، م، هـ انجام وظيفه نمايند.
________________________________
»»» کاردانى مدارک پزشکى
هدف
تربيت افرادى است که با عنوان تکنسين مدارک پزشکى بتوانند مدارک پزشکى
بيمارستانها، مراکز بهداشتي، درمانى آموزشى را به منظور استفاده از آنها
در امور آموزشي، پژوهشى و درمانى بهصورت عملى نگهدارى کنند. همچنين قادر
باشند آمارهاى مفيد، ارزنده و کاربرى را به نحوى متناسب براى استفاده در
برنامهريزى بهداشتي، درمانى و آموزشى تهيه کنند. طول دوره حداکثر ۳ سال
است. فارغالتحصيلان مىتوانند مسئوليت هر يک از قسمتهاى پذيرش - مدارک
پزشکى - آمار - کُدگذارى را در بيمارستان پذيرفته و امور زير را انجام
دهند:
- آگاهى از نحوهٔ صحيح پذيرش بيمار و به کار بستن آن.
- تهيه آمار مفيد از همهٔ فعاليتهاى يک مرکز اعم از بهداشتي، درمانى و آموزشي.
- پياده کردن کامل طبقهبندى بينالمللى بيمارىها با استفاده از کتب مربوط بالاخصicd.
______________________________
»»»کاردانى فوريتهاى پزشکى
هدف
از تربيت کاردان فوريتهاى پزشکى ارائهٔ خدمات امداد و کمکهاى اوليه به
بيماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آن به مراکز درمانى مىباشد.
ارائهٔ اين خدمات ممکن است داوطلبان را در موقعيتهاى حساس و پُراسترس در
تمام مدت شبانهروز قرار دهد. بنابر اين داوطلب بايد از نظر جسمى و روحى و
روانى آمادگى لازم را براى خدمت در شرائط سخت نظير دريا، کوهستان،
هليکوپتر، هواپيما، شرايط زلزله و ديگر بلاياى طبيعى و بحران را داشته
باشد. رانندگى آمبولانس، حمل بيمار يا مصدوم، انجام کمکهاى اوليه،
اطلاعرسانى و انجام ساير خدمات طبق دستور مافوق بخشى از خدمات اين افراد
را تشکيل مىدهد. به همين دليل داوطلب بايد روحيهٔ انضباطپذيري، گذشت و
ايثار، اعتماد به نفس کافى براى فعاليت در شرايط سخت و توانائى در ايجاد
ارتباط مسئولانه با بيمار يا مصدوم و بستگان آنها را دارا باشد.
دانشآموختگان اين رشته مىتوانند در مراکز مديريت حوادث و فوريتهاى پزشکى
در سراسر کشور، آمبولانس خصوصى و يا در سازمانهاى مشابه بهکار مشغول
شوند چون اين رشته براى اولينبار در کشور تأسيس مىشود مىتواند از بازار
کار خوبى برخوردار باشد. اين رشته فقط داوطلب مرد مىپذيرد. از جمله شرايط
اختصاصى اين رشته داشتن سلامت کامل و داشتن استانداردهاى فيزيکى مىباشد.
»»» کارشناسى اعضاء مصنوعى و وسائل کمکى
هدف
تربيت کارشناسان فنى است که براى معلولان و کسانى که دچار قطع يا نقص عضو
شدهاند اعضاء مصنوعى و کمک توانبخشى را با رعايت همهٔ مسائل پزشکى و
مهندسى محاسبه و طراحى کرده و بسازند. داوطلبان بايد علاقهمند به اين رشته
بوده توانائىهاى لازم را از نظر برخورد صحيح با معلولان دارا باشند.
دروس
رشته، شامل دروس نظرى - عملى در علوم پزشکى و فنى مهندسى است.
فارغالتحصيلان علاوه بر توانائى سرپرستى مراکز ارتوپدى فنى مىتوانند در
اين مراکز فعاليت نمايند.
___________________________
»»»» کارشناسى الهيات و معارف اسلامى
اين رشته به منظور تأمين چهار هدف اساسى در ايران تشکيل مىشود:
- تربيت دبيران تعليمات ديني.
- ايجاد زمينه براى تربيت استادان علوم و معارف اسلامى و مربيان اسلامى مورد نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي.
-
فراهم آوردن امکانات کسب معلومات با شيوهٔ دانشگاهى براى علاقهمندانى که
مجال و امکانات لازم را براى ادامهٔ تحصيل در حوزههاى علميه ندارند.
- تربيت محقق در علوم و معارف اسلامى از طريق دورهٔ دکتريٰ.
علاوه
بر آن، فارغالتحصيلان مىتوانند بعضى نيازهاى ديگر کشور را چون رايزنى
فرهنگى در سفارتخانههاى ايران، تبليغات اسلامى و سياسى از طريق وزارت
فرهنگ و ارشاد در خارج از کشور، برآورده سازند.
دروس
دوره مشتمل است بر: علوم قرآني، علم حديث، عرفان و اخلاق اسلامي، کلام و
مذاهب اسلامي، تاريخ و تمدن اسلامي، فقه، اصول فلسفه و حکمت اسلامي، اديان.
فارغالتحصيلان در همهٔ رشتههاى اصلى علوم و معارف اسلامى به يک سلسله
معلومات بنيادى و کليدى دست يافته، ديد جامع نسبت به ابعاد گوناگون اسلام
خواهند يافت که بر اساس اهداف فوق نقش مؤثر در جامعه ايفاء کنند. ضمناً در
يکى از شاخههاى پنجگانه تخصص مختصرى در حد دورهٔ کارشناسى پيدا خواهند
کرد.
_____________________________
»»» کارشناسى تاريخ (نيمه متمرکز)
هدف
تربيت کارشناسانى است که بر احوال و سرگذشت اقوام و ملل جهان براساس شناخت
اسناد و مدارک تاريخى آگاهى داشته باشند. داوطلب بايد علاوه بر علاقه از
قدرت تفکر و استنباط قوى نيز برخوردار باشد. دروس اين دوره مشتمل است بر:
عمومي، پايه، اصلى و تخصصي. بعضى دروس تخصصى عبارت است از: تاريخ عمومى
ايران پيش و بعد از اسلام، تاريخ اسلام و کشورهاى اسلامي، نهضتهاى عمومي.
دانشجويان با راهنمائى سرپرستان گروههاى مربوط مىتوانند دروس تخصصى خود
را از گروههاى علوم اجتماعي، سياسي، جغرافيا، باستانشناسى و ادبيات فارسى
نيز انتخاب کنند. عمدهترين مراکز جذب فارغالتحصيلان اين دوره را وزارت
امور خارجه، وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،
وزارت آموزش و پرورش، سازمان موزهها، مراکز اسناد علمي، صدا و سيما،
روزنامهها و مجلات و مراکز طبع و نشر کتاب و مانند آنها و دانشگاهها و
مؤسسات آموزش عالى (در صورت ادامهٔ تحصيل) تشکيل مىدهند. ادامهٔ تحصيل در
اين رشته تا سطح کارشناسى ارشد و دکترىٰ در داخل و خارج از کشور وجود دارد.
_____________________________
»»» کارشناسى روانشناسى (۴ گرايش)
هدف
تربيت افرادى است که مفاهيم اصول نظرى و عملى روشهاى پژوهش در علم
روانشناسى را فراگرفته، حداقل مهارتهاى حرفهاى را در يکى از گرايشهاي:
”روانشناسى کودکان استثنائي“ و ”روانشناسى باليني“و ”روانشناسى عمومي“،
”روانشناسى صنعتى و سازماني“ به دست آورند. طول متوسط دوره در هر گرايش ۴
سال است. فارغالتحصيلان گرايش ”روانشناسى و آموزش کودکان استثنائي“ تا حدى
مىتوانند کودکان استثنائى را تشخيص داده، به آموزش و بازپرورى آنان
بپردازند و فارغالتحصيلان گرايشهاى ”روانشناسى باليني“ و ”روانشناسى
عمومي“ مىتوانند فعاليتهاى مقدماتى را تحتنظر متخصص در زمينههاى تشخيص و
درمان اختلالات روانى در مؤسسات عمومى و روانى و کلينيکهاى روانپزشکى و
ساير مراکز شبيه آن عهدهدار شوند. و يا تدريس روانشناسى عمومى را در آموزش
و پرورش به عهده گيرند و يا بهعنوان روانشناس مدرسه در مدارس راهنمائى و
ابتدائى همکارى کنند.
____________________________
کارشناسى حقوق (نيمه متمرکز)
هدف
تربيت کارشناسانى است که بتوانند در مشاغلى چون قضا، وکالت، سردفترى اسناد
رسمي، کارشناسى حقوق انجام وظيفه کنند. داوطلب بايد داراى قوهٔ استنباط و
استدلال بوده با ادبيات فارسى و عربى به اندازهٔ کافى آشنا باشد. بعضى دروس
دوره عبارت است از: مباحث حقوق مدني، حقوق اساسي، حقوق تجارت، حقوق جزاء،
حقوق بينالملل، حقوق کار و حقوق تطبيقي. دانشجويان علاوه بر دروس حقوقى
مذکور با دروسى مانند جامعهشناسي، اقتصاد، ماليه، پزشکى قانوني، جرمشناسى
نيز آشنا مىشوند. فارغالتحصيلان با آشنائى به مباحث فوقالذکر و مباحث
مشابه ديگر از عهدهٔ کارهاى مشاورهٔ حقوقى بر مىآيند و مىتوانند در
وزارتخانهها و دستگاههاى دولتى و خصوصى به کار اشتغال ورزند. امکان
ادامهٔ تحصيل تا سطح کارشناسى ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در داخل يا
خارج از کشور فراهم است.
»»» کارشناسى زيستشناسى
هدف
اين رشته تربيت کارشناسان متعهد و متخصصى است که از مفاهيم کلى و اساسى
زيستشناسى آگاهى کافى داشته جنبههاى نظرى و کاربردى اين علم را با
گذرانيدن واحدهاى نظرى و کاربردى بشناسند و نيازهاى مراکز آموزشى و پژوهشي،
توليدى و خدماتى را در زمينههاى مذکور مرتفع سازند. برنامههاى آموزشى
دورههاى کارشناسى زيستشناسى به صورت زير برنامهريزى مىشود:
۱. دبيرى زيستشناسى و زيستشناسى عمومى
۲. رشتهٔ زيستشناسى در شاخههاى (علوم گياهي، علوم جانوري، علوم ميکروبيولوژي، علوم سلولى و مولکولي)
دروس اين دوره بهصورت عمومي، پايه، اصلى و تخصصى گرايشى مىباشد، اهم موارد لازم به ذکر در مورد شاخههاى فوق عبارتند از:
-
شاخهٔ علوم گياهى: دانشجويان با گذرانيدن دروس مشترک و اختصاصى خود که در
آن ۱۰ واحد دروس اختيارى و با جنبهٔ کاربردى نيز پيشبينى شده است
مىتوانند نياز مؤسسات پژوهشي، آموزشي، توليدى و خدماتى به کارشناسان علوم
گياهى را برطرف نمايند. از جمله دروس تخصصى شاخهٔ علوم گياهى عبارتند از:
جلبکشناسي، قارچشناسي، مورفولوژى گياهي، اکولوژى گياهي، فيزيولوژى گياهي،
اصول و روشهاى ردهبندى گياهان و ... . اهميت اين شاخه با توجه به نياز
مراکز پژوهشى به کارشناسى علوم گياهى آشنا به مسائل گياهشناسى و فيزيولوژى
گياهي، نياز علوم گياه پزشکى به کارشناسان علوم گياهي، نياز به کارشناسان
علوم گياهى در کشاورزى و صنايع داروئي، غذائى و چوب و کاغذ و ... نياز به
کارشناسان علوم گياهى در مسائل محيط زيست، رفع نيازمندىهاى علوم طبيعى و
باغهاى کشاورزى به کارشناسان علوم گياهى و پاسخگوئى به نياز مراکز آموزشى
و پژوهشى در زمينهٔ تربيت مدرس و محقق علوم گياهى به خوبى روشن مىشود.
-
شاخهٔ علوم جانورى: هدف اين شاخه به وجود آوردن زمينههاى مساعد براى
شناخت علوم جانوري، برقرارى ارتباط صحيح آن با ساير علوم و در نتيجه تربيت
کارشناسانى است که قابليت درک و حل مسائل بنيادى علوم جانورى را داشته و به
جنبههاى کاربردى آن آشنا باشند. داوطلبان ورود به اين شاخه بايد در دروس -
زيستشناسي، فيزيک، شيمى و رياضى دبيرستان قوى باشند. اهميت اين شاخه با
توجه به نياز علوم پزشکي، بخشهاى تحقيقاتى و آموزشى و موزهها و باغهاى
وحش به کارشناس و محقق در شاخهٔ علوم جانورى به خوبى مشخص مىشود.
جانورشناسي، حشرهشناسى و زيستشناسى مولکولي، فيزيولوژيک جانورى و ... از
جمله دروس تخصصى اين شاخه مىباشند.
- شاخهٔ
علوم ميکروبيولوژى: هدف اين شاخه شناخت جانداران ميکروسکوپى و مسائل مختلف
مربوط به زندگى آنها است. داوطلبانى که ديپلم تجربى داشته باشند در اين
شاخه موفقتر هستند. علاوه بر علاقه به مسائل زيستى داوطلب بايد به کارهاى
آزمايشگاهى (نظير کشت ميکروارگانيزمها) علاقهمند باشد. ميکروبيولوژى
عمومي، ميکروبيولوژى محيطي، ميکروبيولوژى صنعتي، باکترىشناسي، قارچشناسى
ويروسشناسي، تکياختهشناسى و ... از جمله دروس اختصاصى اين شاخه
مىباشند. اهميت اين رشته با توجه به نياز صنايع غذائى و تخميرى به
کارشناسان اين شاخه، نياز علوم پزشکى و داروئي، نياز سازمانهاى محيط زيست و
مبارزه با آلودگى آن، نياز کشاورزى و دامپروري، نياز دانشگاهها به مدرس و
محقق و ... به خوبى روشن مىشود.
- شاخهٔ علوم
سلولى و مولکولى: تربيت کارشناسان متعهد و متخصص براى شناخت مسائل و
پديدههاى زيستى در قالب سلولى و مولکولى هدف اين شاخه است. اهميت اين شاخه
با توجه به لزوم بسط اين دانش، لزوم تحقيقات گسترده در زمينهٔ اعتلاء علوم
پزشکى و داروئى و صنعتي، لزوم قطع وابستگى و شروع نو انديشى در مسائل علوم
سلولى و مولکولي، لزوم فراهم آوردن تربيت محقق و مدرس در اين زمينه، به
خوبى روشن مىشود. داوطلب ورود به اين رشته بايد علاقهمند و مستعد (خصوصاً
در کارهاى آزمايشگاهي) باشد. ايمنولوژى بافت شناسي، بيوشيمى ويروسها،
زيستشناسى سلولي، سيتوشيمى و ... از جمله دروس اختصاصى اين شاخه مىباشد.
-
شاخهٔ دبيرى زيستشناسى (زيستشناسى عمومى): فارغالتحصيلان اين شاخه با
گذرانيدن دروس مشترک تخصصى خود (به همراه تعدادى دروس تربيتى به منظور
آشنائى با فنون معلمي) مىتوانند توانائىهاى لازم براى رفع نيازهاى وزارت
آموزش و پرورش به دبيران زيستشناسى را به دست آورند.
ادامهٔ تحصيل در کليهٔ شاخههاى فوق تا کارشناسى ارشد در داخل و تا سطوح بالاتر در خارج از کشور امکانپذير است.
ضمناً بر اساس مصوبات جديد شوراى عالى برنامهريزى در نظر است رشتهٔ زيستشناسى در مقطع کارشناسى داراى ۲ رشته و ۱۰ گرايش باشد.
- رشتهٔ زيستشناسى در ۵ گرايش (دبيري، عمومي، علوم گياهي، علوم جانوري، دريا)
- رشتهٔ زيستشناسى سلولى مولکولى در ۵ گرايش (علوم سلولى و مولکولي، ميکروبيولوژي، ژنتيک، بيوشيمي، بيوفيزيک)
»»» کارشناسى شنوائى شناسى
هدف
تأمين نيروى متعهد و متخصص جهت ارزيابى سيستم شنوائى و تعادل تعيين درجهٔ
معلوليت و نيز تأمين کادر علمى مربوط است. طول دوره ۸-۷ ترم تحصيلى است.
فارغالتحصيلان با استفاده از دستگاههاى متفاوت و آزمايشهاى مختلف شنوائى
مىتوانند نوع و محل ضايعه در شنوائى و تعادل را تشخيص دهند، نوع سمعک را
تعيين و تجويز کرده، مراحل تربيت شنيدارى را به منظور زبانآموزى افراد
ناشنوا عملى سازند. فارغالتحصيلان در صورت پذيرفته شدن در آزمون ورودى
دورهٔ کارشناسى ارشد (فوق ليسانس) مىتوانند در رشتههاى شنوائى شناسي،
زبانشناسى و کودکان استثنائى ادامهٔ تحصيل دهند.
هدف
از تشکيل دورهٔ کارشناسى شنوائى شناسي، تربيت افراد متعهد و کارشناسى است
که بتوانند مستقلاً از عهدهٔ حل مسائل و مشکلات شنوائى برآيند و قادر باشند
به تنهائى ناراحتىهاى شنوائى را تشخيص و توانبخشى نمايند. به علاوه با
کسب معلومات پايهاى در امر تحقيق و پژوهش در امر شنوائى شناسى وارد شوند.
فارغالتحصيلان اين رشته علاوه بر تونائىهاى
فارغالتحصيلان کاردانى اين رشته، قادر به انجام آزمايشات تکميلى و تشخيص
محل ضايعه در سيستم شنوائى گوش و اعضاء مربوطه، تعيين و تجويز و ارزيابى
مشخصات الکترواکوستيکى سمعک و قالب مورد نياز هر فرد معلول، تشخيص کم
شنوائي، تدريس براى افرادى که به نوعى نياز به اطلاعات اين رشتهها دارند،
کمک و همکارى با ساير متخصصين در زمينههاى شنوائى و تکلم، تحقيق و بررسى
در زمينههاى شنوائي، تشخيص عيوب دستگاههاى شنوائى و کمک به رفع آن و
ارائهٔ طرح و برنامهريزىهاى لازم در زمينههاى مربوط به شنوائى خواهند
بود.
_______________________________
»»» کارشناسى علوم تغذيه
هدف
تربيت کارشناسان متعهد و متخصص در مسائل تغذيهاى براى حفظ و ارتقاء دانش
تغذيه براى رفع نياز مراکز بهداشتي، درماني، اجرائي، آموزشى و پژوهشى کشور
است. طول دوره ۴ سال متشکل از ۸ ترم تحصيلى است. فارغالتحصيلان مىتوانند
برنامههاى تغذيهاى براى مراکز آموزشي، پژوهشي، بهداشتي، درمانى و ساير
مجتمعهاى مختلف کشور تنظيم و اجراء کنند. امکان ادامهٔ تحصيل، تا حد
دکترىٰ فراهم است.
______________________________
»»» کارشناسى علوم سياسى (نيمه متمرکز)
هدف
تربيت کارشناس امور سياسى و ايجاد زمينه براى پرورش پژوهشگر در علم سياست
است، داوطلب بايد از ذهنى فعال و خلاق، حافظهاى قوى و علاقه و استعداد
فراوان برخوردار باشد. طول متوسط دوره ۴ سال و شامل دروس نظرى است
فارغالتحصيلان که ضمن تحصيل با پديدههاى سياسي، نهضتهاى انقلابي، اشکال
مختلف دولت و حکومت، کشور روابط و پديدههاى سياسى و علل پيدايش آنها،
ادارهٔ جامعهٔ کشوري، روابط بينالمللى و نظاير آنها آشنا شدهاند
مىتوانند در ارگانهاى اجرائى کشور از جمله وزارتخانههاى امور خارجهٔ
کشور، آموزش و پرورش و ديگر سازمانهاى علاقهمند به تحقيق و حل مسائل
مربوط به اشتغال ورزند.
_____________________________
»»» کارشناسى فيزيوتراپى
فيزيوتراپى
رشتهاى است که با استفاده از عوامل فيزيکى (مثل گرما، سرما، نور،
الکتريسته و ...) و عوامل مکانيکى (تمرينات و حرکتهاى مختلف) در جهت کمک
به درمان و بهبود يا بازگرداندن کار اعضاء بدن و هدايت بيمار براى استفاده
از توانائى باقىمانده و به دست آمده براى جبران هرچه بيشتر ناتوانائىها و
محدوديتها براى رسيدن مستقل فرد معلول و بيمار در حد امکان کوشش
مىنمايد.
هدف از ارائهٔ اين دوره تربيت افرادى
است که پس از طى دوره کارشناسى فيزيوتراپى بتوانند براساس تشخيص پزشک درمان
فيزيکى بيماران را به عهده گيرند.
___________________________
کارشناسى فلسفه (نيمه متمرکز)
هدف
تربيت دبير براى تدريس فلسفه، تربيت محقق آشنا به فلسفهٔ اسلامى و ساير
مکتبهاى مهم فلسفى و نيز تربيت مدرسان و استادان فلسفه براى دانشگاههاى
کشور است، طول متوسط اين دوره ۴ سال است، فارغالتحصيلان با آشنائى به تفکر
فلسفى در عالم اسلامى و مغرب زمين و مکاتب و مذاهب مختلف فلسفى توانائى
تحقيق در مسائل فلسفى را پيدا مىکنند و آماده مىشوند که تحصيلات خود را
تا مرحلهٔ بالاتر ادامه داده، به درجات بالاى علمى و استادى فلسفى نائل
آيند. ادامهٔ تحصيل تا بالاترين مدارج علمى در اين رشته در داخل و خارج
کشور امکانپذير است.
»» مهندسى کشاورزى - باغبانى
هدف
تربيت کارشناس باغبانى است که کارش تلفيقى از علوم، تکنولوژى و هنر است.
دانشجويان اين رشته ضمن کسب دانش و کارآئى در زمينههاى توليد ميوه، سبزي،
گياهان داروئى و معطر در مورد طراحى فضاى سبز و اصلاح و تهيهٔ نهال و بذر
محصولات باغبانى آموزش مىبينند و با زمينههاى علمى و فنى و تکنيکهاى
جديد کاشت، نگهدارى و بهرهبردارى از درختان ميوه، سبزيجات، گلها و درختان
زينتى و گياهان داروئى و معطر (دروس تخصصي) آشنا مىشوند. طول دوره ۴ سال
است و فارغالتحصيلان عنوان مهندسى کشاورزى در رشتهٔ باغبانى خواهند داشت و
مىتوانند علاوه بر فعاليت در زمينههاى توليدي، در بخشهاى خصوصي، تعاونى
و دولتى و نيز تحقيقات، آموزش و برنامهريزى باغبانى در وزارتخانهٔ جهاد
کشاورزي، دانشکدههاى کشاورزي، بنياد جانبازان، شهردارىها و کشت و صنعتها
همکارى کنند. امکان ادامهٔ تحصيل تا سطح کارشناسى ارشد در داخل کشور و تا
سطوح بالاتر در خارج از کشور وجود دارد.
___________________________
»» کارشناسى مامائى
هدف
تربيت کارشناسان متعهدى است که با مهارت و توانائى لازم به عرضهٔ خدمات
مامائي، بهداشتى و آموزشى در جهت تأمين سلامت مادران و نوزادان و آموزش
مامائى بپردازند.
متوسط طول دوره ۴ سال تحصيلى
است. دروس بهصورت نظري، عملى و کارآموزى عرضه مىشود. فارغالتحصيلان
مىتوانند به دورههاى بالاتر کارشناسى و کارشناسى ارشد و تربيت مدرس، راه
يابند. فارغالتحصيلان داراى مهارتها و توانائىهاى زير هستند:
-
آموزش بهداشت و ارائهٔ خدمات بهداشتي، مامائي، به دختران جوان و زنان در
سنين بارورى با درک نيازهاى فرهنگي، اجتماعي، اقتصادى و بهداشتى خانواده به
منظور کمک کردن به کاهش ميزان مرگ و مير مادر و نوزاد و ارتقاء سطح سلامت
آنان.
- اجراء معاينات و مراقبتهاى لازم از زنان باردار، پيش و بعد از زايمان و همکارى در اجراء برنامههاى بهداشتى و تنظيم خانواده.
-
کوشش در شناخت علائم غيرعادى مادر و جنين در دوران بارداري، حين زايمان،
پس از زايمان، ارجاع به پزشکان متخصص، پيشگيرى از عوارض در حد امکان و
انجام دادن فوريتهاى مامائى در موارد عدم دسترسى به پزشک و اورژانس.
- راهنمائى و اجراء زايمان عادى و مراقبت از نوزادان با مسئوليت کامل خود در مراکز بهداشتي، درمانى و منازل با همکارى مراکز مذکور.
- پيشگيرى و تشخيص بيمارىهاى نوزادان و مادران آنها و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم.
________________________________
»» کارشناسى مديريت بيمه (نيمه متمرکز)
اين دوره با اهداف زير تأسيس شده است:
-
تربيت کادر متخصص فنى تجارى متعهد به اسلام براى انجام وظيفه در شرکت
بيمهٔ ايران، بهطور کلى در صنعت بيمه در داخل کشور و خارج از آن.
-
تهيه متون تحقيقاتى و اطلاعاتى در زمينهٔ تحولات اقتصادي، حمل و نقل،
پيشرفت بيمه در ايران و جهان و بررسى روابط بينالمللى (بيمههاى اتکائي).
- تربيت کادر متخصص و کارشناسان بيمه به منظور توسعهٔ صنعت بيمه در ايران و جلوگيرى از خروج ارز از کشور.
طول
دوره ۴ سال است و ۲۴ هفته کارآموزى در داخل يا خارج کشور نيز خواهد داشت.
دروس دوره بهصورت عمومي، پايه، اصلى و اختصاصى است. بعضى دروس اصلى و
تخصصى عبارت است از: اصول مديريت بازرگاني، پژوهش عملياتي، مديريت توليد،
بيمهٔ حمل و نقل، بيمهٔ آتشسوزي، و خطرات تبعي. فارغالتحصيلان با کسب
مهارتهاى عملى و علمى مىتوانند در داخل و خارج کشور تصدى مديريتهاى
مختلف را به عهده گرفته جايگزين کارشناسان خارجى شوند.
»» مددکارى اجتماعى
هدف
تربيت افراد و تأمين نيروى انسانى متصصى و متعهد مورد نياز جامعه در
زمينهٔ مددکارى اجتماعى است تا بتوانند علم و عمل را در ردههاى نوين
حرفهاى مددکار اجتماعى را با اصول، ارزشها و فلسفهٔ آن در بينش مکتب
متعالى اسلام و بر مسائل انسانى و اجتماعى و فرهنگى جامعهٔ اسلامى ايران
منطبق نموده و مراکز مددکارى و مشاوره را تقويت کنند.
در
اين دوره ۱۳۵ واحد درسى به صورت دروس عمومى ۲۰ واحد، دروس پايه و تخصصى
۹۱ واحد و کارآموزى ۲۴ واحد است. فارغالتحصيلان اين دوره داراى
توانائىهاى ذيل خواهند بود.
مددکارى فردى
ارائهٔ
خدمات حرفهاى به افراد و خانوادهها تا روابط اجتماعى سالمتر و مؤثرترى
را دارا و قادر باشند با بهرهگيرى از استعدادها، توانمندىها، امکانات
درونى و بيرونى خود و جامعه به حداکثر رشد مادى و تعالى معنوى و رضايتمندى
حاصل از آن دست يافته و به صورت مستقل و خودکفا و با کارآئى بيشتر به
زندگى خويش ادامه دهند.
مددکارى گروهى
ارائه
خدمات به افراد به منظور رشد استعدادها، ظرفيتها و قابليتها، بهرهگيرى
از روابط و فعل و انفعالات گروهى است، تا اعضاء قادر شوند بر مسائل و
مشکلات خود فائق آمده به نحو مطلوبترى از عهدهٔ وظايف و مسئوليتها فردى و
اجتماعى خود برآيند.
مددکار جامعهاى
توسعه
و تعميم خدمات مددکارى اجتماعى در جوامع مختلف به منظور تأمين نيازهاى
اجتماعي، فرهنگى و رفاهى از طريق بسيج نيروها و جلب مشارکتها عمومى و
بهرهگيرى از استعدادها و نيروهاى موجود جامعه است.
»» کارشناسى مديريت صنعتى
هدف
از ارائهٔ اين دوره تربيت متخصصينى است که به امور توليد، برنامهريزى
صنعتي، کنترل مرغوبيت کالا، کنترل پروژه، مدلسازي، حفاظت صنعتي، تعميرات و
نگهدارى در حد کارشناسى آشنائى داشته باشند.
______________________________________
»» دورههاى دکتراى پيوستهٔ بيوتکنولوژى
در
آزمون سراسرى در رشتهٔ بيوتکنولوژى براى دورهٔ دکتراى پيوسته دانشجو
پذيرفته مىشود. کسانى مىتوانند اين رشته را انتخاب کنند که در آزمون
سراسرى رتبههاى کشورى بين يک تا ۵۰۰ داشته و نمرهٔ کل آنها از ۱۰۰۰۰ بيشتر
باشد. اين رشته (بيوتکنولوژي) در دانشگاه تهران داير است و شرايط ويژهاى
از جمله شرط معدل براى ادامهٔ تحصيل وجود دارد. تعداد واحدها در اين دوره
قريب به ۲۰۰ واحد مىباشد. رشتهٔ بيوتکنولوژى رشتهاى است ميانرشتهاى که
از اساتيد شيمي، زيستشناسى و بيوفيزيک در تدريس دروس آن استفاده مىشود.
______________________________________
»» تکنولوژى محيط زيست
هدف
تربيت افرادى است که با کسب اطلاعات کافى در زمينهٔ علوم پايه، اکولوژي،
بيولوژى گياهى و حيواني، کارتوگرافى و نقشهبرداري، مسائل پارکهاى مختلف و
فضاسازى آنها، حيات وحش و شکارگاهها، مسائل آلودگىهاى محيط زيست و غيره
بتوانند اجراء برنامههاى زيست محيطى را عهدهدار گردند.
فارغالتحصيلان
اين دوره قادر خواهند بود در سازمان حفاظت محيط زيست و واحدهاى تابعهٔ آن
بهعنوان مجرى برنامهها، در سازمان جنگلها و مراتع (وزارت جهاد کشاورزي) و
بخش پارکها و فضاى سبز، در بخش فضاى سبز شهرى (شهردارىها) در مديريت
پارکهاى ملى و منطقهاى و حفاظت شده همکارى داشته باشند.
با
توجه به صنعتى شدن کشور، براى جلوگيرى از تخريب محيط زيست و در نتيجه
جلوگيرى از بهمريختگى و فروپاشى اکوسيستم طبيعى و چرخهٔ حيات، ضرورت اين
دوره روشن است.
_________________________________
»» تکنولوژى مرتع و آبخيزدارى
هدف
تربيت افراد فنى است که در زمينهٔ علوم گياهى - عوارض زمين - عوامل اقليمى
- آب و خاک - عوامل تخريب و انحطاط مراتع و فرسايش حوزههاى آبخيز و
بيابانزدائى و نيز حفاظت، اصلاح و احياء مراتع به عنوان منابع طبيعى
توليد آب و علف، داراى بينش کافى جهت اجراء طرحهاى مرتعدارى و آبخيزدارى
باشند.
فارغالتحصيلان اين دوره قادر خواهند بود
در اجراء طرحهاى آبخيزدارى و تثبيت فيزيکى و بيولوژيکى ريگهاى روان که
توسط مهندسين و کارشناسان مربوط تهيه و تدوين گرديده است، و نيز اجراء
طرحهاى مرتعدارى و توليد علوفه در عرصههاى مربوط مانند وزارت جهاد
کشاورزى فعاليت و همچنين با مدرسين و محققين مؤسسات آموزشى و پژوهشى در اين
زمينه همکارى نمايند.
با توجه به اينکه اغلب
حوزههاى آبخيز، مراتع طبيعى و بيابانها در معرض فرسايش آبي، بادى و چراى
مفرط توسط دامها قرار دارند و سير انحطاط و قهقرائى را مىپيمايد، براى
پيشگيرى از روند تخريبى و بيابانزدائى و احياء و اصلاح مراتع اهميت و
ضرورت تشکيل اين دوره را روشن
___________________________
»» تکنولوژى چوب
هدف
تربيت افرادى مىباشد که با خواص مختلف چوب و عواملى که در تغييرات اين
خواص تأثير مىگذارد، و حفاظت، تبديل و کاربردهاى متفاوت و مديريت واحدهاى
توليدى آشنا گردند.
فارغالتحصيلان اين دوره
قادر خواهند بود در مجتمعهاى صنايع تبديل مکانيکى و شيميائى چوب بخشهاى
دولتي، در دفاتر فنى صنايع چوب سازمان جنگلها و مراتع (وزارت جهاد
کشاورزي)، در واحدهاى توليدى خصوصي، در مؤسسات آموزشى و پژوهشى بهعنوان
همکاران اجرائى مشغول کار شوند.
با توجه به کاربرد چوب در صنايع مختلف و استفاده اصولىتر از چوب اين دوره از اهميت ويژهاى برخوردار است.
»»» توليد و بهرهبردارى گياهان داروئى و معطر
کاردانى
توليد و بهرهبردارى گياهان داروئى و معطر دورهاى است که براساس نياز
کشور تدوين شده است. هدف اين دوره تربيت نيروى انسانى کاردان در زمينهٔ
تکنولوژى توليد و بهرهبردارى گياهان داروئى و معطر است که فارغالتحصيلان
آن با فراگيرى دانش فنى و مهارتهاى عملي، به کشف و پرورش، اهلى کردن و
همچنين جمعآورى گياهان داروئى و معطر از مراتع و جنگلها خواهد پرداخت.
نقش و توانائىها:
- جمعآورى نمونههاى گياهى داروئى و معطر.
- انجام عمليات خشک کردن و نگهدارى نمونههاى گياهان داروئي.
- همکارى در شناسائى علمى گياهان داروئى و معطر.
- همکارى در ايجاد بانک بذر گياهان داروئى و معطر.
- استحصال و نگهدارى بذرهاى گياهان داروئى و معطر.
- کاشت، داشت و برداشت گياهان داروئى و معطر.
- همکارى در اجراء طرحهاى تحقيقاتى گياهان داروئى و معطر و آزمايشگاههاى مربوطه.
- تکثير گياهان داروئى و معطر.
- نظارت در واحدهاى توليد.
مشاغل قابل اجراء:
- کمک کارشناس تحقيقات گياهان داروئى و معطر.
- کاردان کشت و پرورش گياهان داروئى و معطر.
- کاردان بهرهبردار گياهان داروئى و معطر.
- کمک ناظر در واحدهاى توليدى.
_______________________________________
»»» دکتراى دندانپزشکى
هدف
تربيت دندانپزشک عمومى است. دندانپزشک علاوه بر درک و بهکارگيرى
مسئوليتهاى متعالى و حرفهاى پزشکي، با کسب قابليتهاى علمى و عملى و با
ارائهٔ خدمات خود در رفع کمبودهاى دندانپزشکى در زمينهٔ بهداشت، درمان و
آموزش جامعه کوشش مىکند. همچنين در ارتباط با ساير اعضاء حرفهٔ پزشکى براى
گسترش و پيشبرد علوم و فنون اين رشته آموزش مىبيند.
طول
دوره مانند ساير دورههاى دکتراى گروه پزشکى براى علوم پايه و اختصاصى و
کارهاى عملى آزمايشگاهى و کلينيکى برنامهريزى شده است. وجوه مشترک علمى
وسيعى که اين رشته با رشتهٔ پزشکى دارد دندانپزشک را مهارت مىدهد تا با
شناخت همهجانبهٔ ساختمان بدن و فيزيوپاتولوژى آن خدمات و درمانهاى لازم
را در راستاى تخصصى خود ارائه دهد.
داشتن سلامت
کامل جسمانى - روانى و قابليت انجام دادن کارهاى بسيار دقيق علمي، عملى و
کلينيکى براى داوطلبان اين رشته ضرورى است. امکانات ادامهٔ تحصيل تخصصى فوق
دکترا در رشتههاى مختلف دندانپزشکى در ايران وجود دارد
_______________________________________
»»»»» دکتراى داروسازى
هدف
تربيت متخصصان متعهدى است که در ارائهٔ خدمات داروئى به مردم نقش مؤثر
داشته و در راه خودکفائى و قطع وابستگى کشور گام بردارند و براساس معارف و
ارزشهاى اسلامى و اصول علمي، فنى و عملى آموزش ببينند. طول دوره حداقل ۵
سال و حداکثر ۸ سال است. فارغالتحصيلان مىتوانند مديريت داروخانهها،
کارخانجات و صنايع داروئى را تقبل کنند و نيز در صورت دارا بودن شرايط در
دورههاى تخصصى شيمى داروئي، فارماکولوژي، داروسازي، داروسازى هستهاى
(ph.D)، داروسازى بالينى (تخصصي) داروشناسى و زهرشناسي، مواد خوراکى و
آبشناسى پزشکى دانشکدهٔ داروسازى و ساير دورههاى تخصصى دانشکدهٔ پزشکى
شرکت کنند.
دورهٔ کاردانى پرورش زنبور عسل دورهاى است که بر اساس نياز کشور تدوين شده است. هدف اين دوره تربيت نيروى انسانى متخصص در زمينهٔ پرورش زنبور عسل است تا ضمن حفظ، احياء، توسعه و بهرهبردارى صحيح از منابع طبيعى و کشاورزى امکان بهبود کمّى و کيفى توليدات اين بخش را فراهم آورد.
الف- نقش و توانائىها:
- سرپرستى و ادارهٔ زنبورستانهاى کوچک و بزرگ و انجام امور محوله.
- کاربرد صحيح وسايل، تجهيزات و نهادهاى توليدي.
- اشاعهٔ فرهنگ نوين زنبورداري.
- استحصال و فرآورى محصولات زنبور عسل.
- همکارى در توليد ملکه زنبور عسل.
- شناسائى و تعيين مناطق مناسب پرورش زنبور عسل و مهمترين گياهان شهدزا و گردهزا.
- نظارت بر امور بهداشتى و زيست محيطى زنبور عسل.
- بررسى نيازهاى محلى و منطقهاى در زمينه پرورش زنبور عسل.
ب- مشاغل قابل احراز:
- کاردان پرورش زنبور عسل.
- کاردان پرورش ملکه و اصلاح نژاد زنبور عسل.
- کاردان کارگاه، تعمير، سرويس و ساخت وسايل زنبورداري.
- سرپرست واحدهاى توليد و فرآورى محصولات زنبور عسل.